Do większości modeli samochodów zakupimy bez problemu oryginalne chlapacze, które można zamontować od razu, bądź zrobić to w przyszłości. Można wybierać spośród zamienników, jak i modeli oryginalnych. W poniższym artykule podpowiemy, jak w prawidłowy sposób wykonać montaż chlapaczy do auta.
Zalety chlapaczy
Wiele samochodów posiada homologację, czyli dopuszczenie do ruchu na terenie Polski bez zamontowanych chlapaczy. Widać to również na drogach, gdzie pojazdy z chlapaczami to coraz większa rzadkość. Osłony przeciwbłotne mają jednakże ważne zadanie, czyli ograniczenie ilości zanieczyszczeń, takich jak kamienie, drobiny piasku, czy błoto, które wyrzucane są z ogromną siłą spod obracających się kół.
Montaż chlapaczy do auta minimalizuje zatem ryzyko uszkodzenia lakieru. Ponadto, chlapacze zabezpieczą pojazd również przed działaniem korozji. Dzięki chlapaczom, pojazdy poruszające się za nami będą narażone w dużo mniejszym stopniu na uszkodzenia lakieru i ewentualne zanieczyszczenia.
Jak zamontować chlapacze do auta ?
Montaż jest dość łatwy. Niewymagana jest specjalistyczna wiedza, stanowisko warsztatowe, czy narzędzia. W większości przypadków nie będzie konieczny także demontaż kół, niemniej poprawia to komfort samego montażu. Stopień trudności montażu chlapaczy do samochodu uzależniony jest głównie od tego, jaki wybierzemy zestaw.
Przed zamontowaniem chlapaczy, należy upewnić się, że będą odpowiednio przylegać do danego auta, ponieważ w innym przypadku nie będzie możliwe ich stabilne zamontowanie. Chlapacz nie spełni swojej funkcji, a poza tym spowoduje uszkodzenia lakieru.
Zanim dokonamy montażu, warto jest zapoznać się z instrukcją, która powinna być dołączona do opakowania. Jest to bardzo ważne, gdyż sposób instalacji może być odmienny w zależności od tego, który komplet chlapaczy wybierzemy, ale również od modelu i typu samochodu.
Najpierw konieczne będzie przymierzenie chlapaczy w miejscu, gdzie mają być założone. Następnie należy sprawdzić, czy dokładnie przylegają one do karoserii. Jeśli już ustalimy odpowiednią pozycję, możemy zaznaczyć punkty, w których trzeba będzie wykonać otwory montażowe.
W instrukcji powinna być podana odpowiednia średnica otworu. Jeżeli nie zawarto takiej informacji, przy pomocy suwmiarki zmierzmy średnicę śrub i dobierzmy właściwe wiertło (powinno być nieco mniejsze aniżeli średnica śrub).
Wykonanie otworów w karoserii spowoduje uszkodzenie powłoki antykorozyjnej albo lakierniczej. Zanim zamontujemy chlapacze na stałe, konieczne będzie zabezpieczenie tychże miejsc specjalnym preparatem. Na koniec należy dokładnie dokręcić wszystkie śruby, niemniej należy robić to z wyczuciem.
Przy kupowaniu nowego auta, na ogół mamy możliwość zakupienia chlapaczy jako wyposażenia dodatkowego. Z takiego samego rozwiązania można skorzystać również w okresie użytkowania i zwykle jest to dużo korzystniejsza opcja.
Zestawy uniwersalne chlapaczy usatysfakcjonują wszystkich użytkowników – nie tylko niską ceną, ale też dopasowaniem do wielu samochodów.